A Dunakanyar festője

2019.04.04

"Festészetem természetelvű, nem szakadok el a valóságtól, míg belső látásom segítségével átírom azt. Szeretném a szépet, az igazat és az emberit kifejezni" - vallotta önmagáról a művész 1982-ben, utolsó kiállításának katalógusában.

AZ OLDALON LÁTHATÓ FESTMÉNYEK MEGVÁSÁROLHATÓK.
Az árakról e-mailben érdeklődjön!

Nagymarosi Duna-part, gouache, 43 x 57 cm N.j. 

Mesterének Szőnyi Istvánnak halála után, a nagybányai iskola nemes hagyományaiból táplálkozó művész a 60-as és 70-es évek között, Nagymaroson, ebben a Duna-menti faluban – amely művészpályája legharmonikusabb lehetőségeit biztosította – fogalmazta meg legszebben táj-élményeit.

 

A tájban mindig a költőiséget keresem...

vallotta a művész, egyik katalógusának előszavában. A Dunakanyarban festett képein mérhetjük le művészi erényeit: az érzékeny üde koloritot, az ösztönös, néha szenvedélyes erejű komponálást és formálást, amellyel a látványt, illetve élményt saját vérmérsékletének megfelelően alakítja.

Lelátás Nagymarosról, gouache, 41 x 55 cm, Nj.

Id. Székács Zoltán munkásságát meghatározta mestere tanítása. Festészete a posztimpresszionista hagyományokhoz kapcsolódik. Egyszerűségre, közvetlenségre törekedett, szín és tájélményeit kultúráltan adta elő.

 

Nagymaroson a hegy és a víz problémája izgat...

... adta meg a választ az egyik interjúban feltett kérdésre a művész. Szeretem a technikák váltogatását. Élvezetet ad ha több felfogásban, más impulzusban festek meg egy ugyanazon kedves témát.

Visegrád, 1981, olaj-farost, 60 x 80 cm, Jjl.

Dunai halászok (Nagymaros),  gouache, 43 x 59 cm  

Id. Székács Zoltánt nem csak a Dunakanyar tájélményei vonzották. A Kis-Duna festőjeként jellemezte őt Losonczi Miklós művészettörténész 1974-ben. A művész évtizedekig Csepelen élt és alkotott, több akvarelljén örökítette meg a csepeli Sza­badkikötő mozgalmasságát; a "bolgárkertek" hajló asszonyait költötte át színes vonalháló­zattá, a nagyvásárcsarnokkal szemben húzódó viskókat raj­zolta. A Csepel-szigetet Al­bertfalva irányából is megfes­tette, közben gyalogosan, ke­rékpárral járta a Duna part­ját a dunaharaszti hídig, s közben friss festői leltárt ké­szített a Gubacsi-hídról, a Királyerdő intim házairól, a cse­peli strandról. Minden ér­dekelte, a daruk monumentális mérete és a csónakok bensősége, a haraszti nádas­ban tocsogó víz csíkja. Mindezeket bravúros ecsetvonásokkal készített akvarelljeiben, olajpasztell képeiben örökítette meg. 1971-ben, figyelemre méltó alapos­sággal szemrevételezte a téli Dunát Ráckevénél, s befagyott csónakokról készített a táj szépségéhez méltó sorozatot.

Híd a Dunán, 1965 gouache 43 x 50 cm  

Duna-parti részlet, akvarell, 20 x 26 cm 

Id. Székács Zoltán nagybányai festészetünk szellemét megtartó, azt továbbvivő magyar mesterek nyomdokain haladva alakította ki napfényes, színgazdag, oldott festőiségű stílusát, amely a természetelvűség követése mellett a lírai érzékenység tekintetében, rokontársakra találhatott mestereiben és saját korosztályában.

Csendes folyópart (Csepel sziget), akvarell, 28 x 40 cm 

Folyópart magányos fával (Nagymaros), vegyes technika, 42 x 29 cm  

Nagymarosi látkép, olaj-farost, 50 x 65 cm 

Gyöngyfényű víztükör (Visegrád), 1980, olaj-farost, 50 x 65 cm

Nagymarosi tavasz, olaj-farost, 50 x 65 cm 

Ellenfényes táj (Nagymaros-Füzes), olaj-farost, 49 x 64 cm

Vörös fatörzs csónakkal, olaj-farost, 50 x 65 cm

© 2019 Honlap készítője: Székács András. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el